luni, 6 decembrie 2010

Frunzele de mur si muschiul de copac

Pana acum, am scris numai despre plantele din flora spontana cu gust deosebit de bun, acum a venit insa timpul, obligata de vremea de afara, sa scriu despre  plantele  care sunt poate ceva mai putin gustoase, dar care au o alta mare calitate: sunt unele dintre putinele plante, care stiu sa sfideze iarna, cu mandrie stau in calea tuturor zapezilor si vanturilor, nici cea mai apriga ninsoare nu reuseste sa le tranteasca la pamant sau sa le faca sa dispara. Iar aceaste plante sunt foarte larg raspandit si foarte greu de combatut, le veti gasi cu siguranta cu mare usurinta, direct in apropierea casei voastre: MURUL si MUSCHIUL DE COPAC.
Pentru ca eu nu am fost in stare sa fac poze, apelez la pozele facute de Brigitte, vice-presedinta Aliantei pentru Sanatate din Germania, practicanta a regimului de viata cu hrana vie de aproape 20 de ani, ea se descurca de atatia ani de zile fara probleme, chiar si iarna, demonstrand cel mai bine corectitudinea proverbului german: unde este vointa, acolo este si o cale!
Frunzele de mur au fost dintotdeauna  foarte des  utilizate in medicina naturala, de cele mai multe ori sub forma de infuzie sau decoct (principii active: tanin, flavonoide, vitamica C- actiune farmacologica: astringenta, antidiareica, dezinfectanta), care se folosesc in tratarea foarte multor afectiuni,  eu  va propun insa din nou o mica schimbare de optica: ce-ati spune, daca le-am  baga de acum crude in salata?????
Frunzele de mur sunt destul de teioase, trebuie mestecate foarte bine, pentru cei care au probleme cu dantura  recomand de aceea mixarea lor. Se culeg cu mare atentie din cauza tepilor numerosi, cel mai bine  cu manusi si se indeparteaza nervurile frunzelor inainte de a fi consumate, pentru ca pe ele se se mai gasesc ceva tepi.
Mi-e teama ca randurile ce urmeaza, vor fi o piatra de incercare, stiu ca muschiul de copac nu poate  fi luat in considerare ca aliment de  catre multi dintre voi, banuiesc ca acest lucru depaseste o anumita limita de acceptanta, dar ganditi-va totusi, ca in lume exista peste 25.000 de specii de muschi si   ca este una dintre cele mai vechi plante de pe acest pamant (ca sa nu mai vorbim, ce mare usurare este sa stim pur si simplu ca este comestibil, poate chiar si numai asa, ca informatie buna de stiut,  pentru cine stie ce cazuri extreme...). Muschiul de copac are un usor gust de peste, eu inca nu reusesc sa-l mananc asa pur, ci numai mixat sau in combinatie cu alte fructe sau legume, Brigitte insa de exemplu, este de parere ca are un gust deosebit de bun.... De aceea, sunt  tare curioasa cum o sa vi se para voua gustul, sper sa se gaseasca cativa curajosi, care sa-l incerce macar si sa ne impartaseasca apoi parerile lor personale!






Si ca sa va convingeti ca totul este intr-adevar o simpla chestiune de conceptie, uitati cat de apetisanta si de imbietoare poate arata o astfel de mancare simpla de iarna, cu muschi de copac si frunze de mur, combinate cel mai bine cu produsele din magazin, care va tenteaza mai mult pe fiecare dintre voi,  Brigitte ne arata din nou acest lucru cel mai bine!


Si inca cateva  "retete" de la Brigitte:




tr
tr
Va doresc o saptamana buna, maine nu voi fi probabil acasa, de aceea scriu pentru orice eventualitate de astazi. Si trebuie neaparat sa va mai spun, cat de tare m-am bucurat de randurile pe care mi le-ati lasat la postarile din saptamanile trecute si cat de multa caldura si  lumina mi-ati adus in suflet! Va imbratisez  iar pe toti cu mare drag!

15 comentarii:

  1. Foarte interesant!
    Multumim pentru info, e - cel putin - bine de stiut.

    Ne poti spune cum se recolteaza muschiul de copac - adica ce luam si ce lasam pe copac - in asa fel incat sa nu aducem acasa aschii de scoarta sau radacina (se mananca si radacina)? Si apoi, cum il cureti ca lumea, ca intre fibre de obicei se adapostesc multe particule, insecte minuscule etc.

    Oricum, faci o treaba buna cu blogul. Multumim din nou!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc mult pentru vorbele de incurajare!
    Muschiul se desprinde de pe copac usor, tragi putin de el, dar intr-adevar nu se poate curata perfect... Pe de alta parte, microorganismele continute sunt taaaaaaaare importante pt. intestin (joaca un rol principal in productia vit. B12), iar coaja multor copaci (tei, mesteacan, etc.), ca si frunzele lor, sunt la randul lor comestibile (inca o veste buna, nu-i asa?).
    Toate cele bune, mai astept cu drag comentarii,
    Mimi

    RăspundețiȘtergere
  3. Wow!!!! Felicitari, mi-as dori sa fiu de aceeasi parere....

    RăspundețiȘtergere
  4. Din pacate, eu le consum numai atata timp cat e zapada si nu gasesc altceva, de voie-de nevoie, nu-mi place insa cu adevarat gustul (spre deosebire de gustul altor plante din flora spontana, care au un gust f. bun).....

    RăspundețiȘtergere
  5. Te rog din suflet sa ne vorbesti despre mai multe plantute de acest gen, din flora spontana, aspect cu adevarat miraculos....pentru oamenii de rand care sunt obisnuiti cu alimentele "de rutina"!
    Multumesc mult pentru informatiile... surprinzatoare si folositoare ce le-am gasit pe acest blog!:)
    Multa sanatate si toate cele bune! Nicoleta

    RăspundețiȘtergere
  6. Draga Nicoleta,

    Cu mare placere, ma bucur f.f. tare cand e cineva interesat de plantele din flora spontana. Sigura ca voi continua pe linia aceasta, chiar am scris si saptamana aceasta ceva la sfarsitul unui meniu, voi relua insa separat, cu siguranta multi nu au bagat de seama pasajul referitor tocmai la plantele de primavara care cresc acum!
    Numai bine si cum spunea bunica mea: Da-ne Doamne santate, ca-i mai buna decat toate!
    Cu drag,
    mimi

    RăspundețiȘtergere
  7. Asta e o mare surpriza pentru mine si voi pastra in vedere aceasta scriere folositoare!
    In gradinuta mea de pe balcoon unde creste afinul urias ,feriga si iedera,fara sa vreau a iesit si un mur.Dar cum arsita soarelui a parlit cateva plante spre mahnirea mea,-iedera iubitoare de umbra a scapat nevatamata fiind :la umbra-asa a si ars frunzele astui mur.Dar nu tare asa cum parjolise clematisul,care trebuia sa il acopar.Si iata ca in scumpa noastra padure cum resista si iarna verde frunza de mur..Si muschiul de copac,pai tocmai din acesta creste la mine in padure.Si imi amiteste de trei barbati deportati in pustietatea frumoasei Siberii,care au evadat din lagar,ei daca stiau ce sa manance sa supravietuieasca nu il luau si pe al patrulea cu ei,un biet rrom,pe care l au luat cu el sa il manance si au facut intocmai cum hotarasera ..Din pacate obsesia bolnava a mancatului de carne dainuia si atunci,si omul nu a bagat de seama cate minunatii din lumea plantelor pot inlocui carnea.

    Deasemenea:as dori o lista pe care sa scrie ce contin aceste plante vitamine, enzime etc.

    RăspundețiȘtergere
  8. Draga Dizident,

    Ai afcut niste observatii ff corecte, din pacate nu exista interese pt. a studia aceste plante, dar sunt sigura ca exact ca si in cazul celorlalte plante din flora spontana, si fruntele de mur si muschiul si ferigile, contin mult mai multe substante vitale ca sensibilele plante de cultura. Aici gasesti un tabel care te va interesa: http://hrana-vie.blogspot.com/2010/05/plantele-din-flora-spontana_24.html.
    Numai bine,
    M

    RăspundețiȘtergere
  9. Multumesc mult!Am sa ma uit.Ca om al padurii chiar ma intereseaza.

    RăspundețiȘtergere
  10. Draga Mimi, iti multumesc pentru lucrurile minunate pe care le postezi! Mi-au schimbat viziunea despre alimente si plante. Mi se pare fascinanat sa stiu ca pot manca muschi, sau plante pe care am calcat din copilarie care erau doar "buruieni" frumoase, sau unele pe care le am in gradina de flori!
    Wow, nu stiu sa-mi exprim recunostinta pentru ceea ce faci si pentru ca impartasesti cu noi- niste necunoscuti, cunostintele tale minunate si nepretuite.
    Sunt nerabdatoare sa gasesc un copac cu muschi pe el ca sa-l degust:)

    RăspundețiȘtergere
  11. De ani de zile-mi doresc sa pot avea si eu acces la o gradina a mea si padure, pasune de unde sa pot culege "toate minunatiile". Din pacate sunt lipita de oras, cu 2 copii la scoli si gradinita si dependenti de jobul sotului.
    ma tot gandesc caum...oare nu se inchiriaza si case la tara, cu gradina cu tot? Noi la oras stam in gazda ca boala asta si faptul ca eu consum si nu produc...ne-a lasat fara casa.
    Incepusem pe calea vegetariana acum 1 an jumate si apoi pe cea a hranei crude...dar rezultatele slabute pentru ca mi-am procurat hrana iarna exclusiv din supermarket si vara de la taranii necunoscuti din piete care...numai ei stiu ce au pus si cu ce au stropit legumele acelea. In prezent am ajuns pe o terapie cu antibiotice in doze extremesi nu reusesc sa ma autoconving ca asa ma voi vindeca candva. In disperare am zis sa o fac si pe asta. Conform medicinei clasice as avea spondilita ankilozanta cu factorul genetic prezent si...multe alte suspiciuni de autoimune de la cele demielinizante, la SAFL, LA, fibromialgie, behcet etc......Acum fac terapia ptr Lyme chit ca-s negativa la teste dar pozitiva la microscop.
    Citesc de ani despre hrana naturala, raw vegana, despre vindecari miraculoase...dar nu gasesc calea de a ma apropia si a o imbrasisa total. Tot ce am reusit in anii astia a fost sa renunt total la carne ( mananc rar putin peste), oua si lactate si sa intruduc cat pot salate crude si cateva fructe zilnic in meniul familiei ( inainte uitam cu saptamanile de ele).
    Cand ma gandesc caum asa la trecutul meu regret ca nu am facut o scoala de invatatoare sau ceva asa banal...sa ma pot retrage undeva la tara, cu un venit minim acolo si sa traiesc in armonie cu natura. Am facut informatica( subinginera) nu am profesat decat ca profesor 1 an si secretara inca unul si am facut deja 34 de ani.
    Nu mai am bunici, rude, pe nimeni cunoscut la tara din pacate.
    Daca eram sanatoas nu-mi faceam griji ca doar de mii de ani oamenii s-au descurcat ok la tara fara bani dar...nu am nici puterea de munca si nici certitudinea ca 100% cu hrana raw vegana si bio am sa -mi recapat fortele. Totul e o loterie, ca si viata insasi.
    Voi cum va descurcati???

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Tatiana,
      Usor nu este, caci scopul vietii este viata insasi, nu crezi? Invatam, invatam, invatm, luam si dam mai departe, ne prabusim si ne renastem, radem si plangem, reusim si suferim esecuri.......
      Eu sunt sigura ca vei primi candva un raspuns si daca crezi cu adevarat si-ti doresti cu adevarat, ti se va lumina si calea. In bolile auto-imune, cerealele joaca un rol negativ enorm (dr. Seignalet - voi scrie curand despre el), renunta la ele pt. o saptamana si vei intelege ce vreau sa-ti spun.
      Iti doresc din tot sufletul toate cele bune,
      mimi

      Ștergere
  12. Extraordinar articolul despre muschiul de copac, despre frunzele de mur si in general despre plantele si lucrurile bune pe care ni le ofera padurea(si ofera multe). Frunzele de mur le-am incercat si de fapt le folosesc si acum, mai ales in perioada aceasta (in sezonul rece). Insa muschiul de copac pare sa fie de mai multe feluri, cand am sa ajung iar in padure am sa incerc putin. Ioan

    RăspundețiȘtergere
  13. draga Mimi, superb blogul tau! ma intereseaza mult plantele comestibile din flora spotana si in general gasesc multe info in engleza, nu in romana. Ai o denumire latina pentru muschiul de copan? si cum deosebesti muschi de muischi avand in vedere ca sunt atatea mii de specii? multumesc. Ina Curic www.lagugu.wordpress.com

    RăspundețiȘtergere